Nina Simone - zde přichází melancholické slunce

04.11.2009 21:34

Četla jsem, že zpěvačka Peaches, která u nás nedávno vyvolala  svým hostováním rozruch, si dala jméno podle posledního slova, které zpívá Nina Simone v písni  Four Women (song)

Mladí Ninu Simone  většinou poznali až ze sountracku filmu Tajnosti , my starší jsme zase po dlouhá léta měli možnost si poslechnout pouze pár písniček, o jejím životě jsem skoro nic nevěděla a vystupovat naživo na jevišti, což je zážitek, jsem ji nikdy neviděla. Jí zazpívané blues jsou přesně to, co mne dovádí do hluboké melancholie.

Třeba tohle! Přitom tak banální text!

 

Turn Me On      Rozsviť mne

                                          
Like a flower waitin’ to bloom                       Jak květina čekající na květ
Like a light bulb in a dark room                    Jak  žárovka v temné místnosti

I’m here waitin’ for you to come on home     Jsem zde, čekám, až přijdeš domů

And turn me on                                        A rozsvítíš mne


Like the desert waitin’ for rain                   Jako poušť čekající na déšť

Like a school kid waitin’ for spring              Jako školák čekající na jaro
I’m sitting here waitin’ for you to              Sedím zde, čekám,   

come on back home                                až se vrátíš domů
And turn me on                                      A rozsvítíš mne

My poor heart                                        Mé nebohé srdce
It’s been so dark since you been gone        Je tak smutné, když jsi pryč
After all, you’re the one                           Pravdou je, že jsi jediný   

who turned me off                                  kdo mne rozsvítíš
Now you’re the only one                          Nyní jsi jediný,

that can turn me back home                   kdo mne může potěšit


Ooh!
My hi-fi’s waitin’ for a new tune               Mé hifi čeká na nové tóny
And my glass’s waitin’                             A má sklenice 

for some fresh ice cubes                        na nové kostky ledu
I’m just sitting here waitin’                     Jsem zde, čekám, 

for you to come home                          až  přijdeš domů
And turn me on                                    A rozsvítíš mne

 

Nebo takhle zazpívaní The Beatles!

Here Comes the Sun  je píseň, kterou napsal a zpíval   George Harrison , album Abbey Road (1969)

 

 


A přichází slunce
slunce  přichází
a já říkám, je to fajn.

byla to dlouhá a studená osamělá zima
zdá se mi, že tu byla celá léta.

úsměv se vrací do tváří
zdá se, že to trvalo věky.

cítím, že ledy pomalu tají
zdá se, že už celá léta nebylo jasno.

 

Když Ninu Simone slyším zpívat, vybaví se mi často jeden zpěvák a jedna píseň. Když  šly  titulky filmu Zkrocená hora  a já tu píseň poprvé slyšela, měla jsem pocit, že to zpívá ona. Pak jsem se dozvěděla, že to byl Rufus Wainwright.

 

 The Maker Makes 

One more chain I break, to get me closer to you
One more chain does the maker make, to keep me from bustin' through

One more notch I scratch, to keep me thinkin' of you
One more notch does the maker make, upon my face so blue

Get along little doggies, get along little doggies

One more smile I fake, 'n try my best to be glad
One more smile does the maker make, because he knows I'm sad

Oh Lord, how I know,
Oh Lord, how I see, that only can the maker make a happy man of me

Get along little doggies, get along little doggies, get along

 

Ještě jednou v duchu ten řetěz přetínám,

co stále těsněji mě k tobě upíná.

Jen Bůh mě může z okovů zachránit

a dalším ranám do mé duše zabránit

Ještě jednou do pažby zářez vyrývám,

na tebe nemyslet už síla mi nezbývá.

Jen Bůh může mé bolesti zmařit,

na mou tvář utrápenou nechat zas slunce zářit.

Mé  děti nejdražší, ovečky moje,

měly jste láskou žít, ne zkázou a bojem.

Ještě jednou se o úsměv falešný pokouším,

v hledání marném toho, co utěši.

Jen Bůh mi snad zpátky ten úsměv přivolá,

protože před ním svůj smutek neschovám.

 

(Český text pochází od jedné obdivovatelky filmu Zkrocená hora)

 

 

 

 

 

 

—————

Zpět