Hra Barbiegirls

05.11.2008 20:49

Jeden čas jsem trávila hrou Barbiegirls a napadlo mne srovnání s fenoménem Bratz.

Co je to Barbiegirls?

 Barbiegirls.com je virtuální svět vytvořený pouze pro dívky. Vznikl  24. dubna 2007, jeho tvůrcem je král hraček  Mattel, u něhož  vznikla i panenka Barbie. Cílovou skupinou jsou dívky od  7 do 12 let.  Po vzniku komunity  se do týdne registrovalo  200 000 uživatelek, po 4 měsících dosáhl počet registrací  5 milionů. Jde tak o největší virtuální komunitu na světě,  předčila i Second Life, který získal 3 miliony uživatelů teprve po třech letech.

Dívky si zvolí přezdívku a získají přístup do „bárbí“ světa. Mohou si vytvořit libovolnou virtuální postavu, měnit oblečení, make-up, účes v mnoha odstínech a módních kombinacích. Mohou si také navrhnout a měnit zařízení svého virtuálního pokoje, na nákup věcí si vydělávají virtuální peníze ( B Bucks) činnostmi jako je například lakování nehtů či oblékání svého přítele. Mohou si pořizovat domácí zvířátka, hrát hry a chatovat s ostatními dívkami v bezpečném, kontrolovaném prostředí.

Dívka může vstoupit do různých zájmových oblastí – parku, kavárny, kina, obchodů. Tam se může seznamovat s dalšími hráčkami – navrhne jim přátelství a ony buď přijmou nebo odmítnou. Dívka, která umí číst, může volit z  předem naprogramovaných vět a jednoduše konverzovat ( samozřejmě anglicky), menší děvčata mohou být vedeny starší osobou nebo volí  věty namátkou, rozhovor pak postrádá smysluplnost. Výroky jsou zaměřeny na nákupy, navázání a prohloubení přátelství, pochvalu oblečení, stylu, zařízení pokoje. Dají se posílat osobní zprávy, či si děvčata  mohou vyměňovat virtuální dary (oblečení, nábytek).

Dívka má také svůj pokojík, pro který získá v obchodech zařízení, může ho různě přestavovat, měnit stěny, koberce, vytvářet nový design. Do pokojíčku může zvát spřátelené děvčata nebo může vstoupit k nim.

Toto vše obsahuje verze, která je zdarma, obchodní model je pak založený na tom, že se dají virtuální věci (nábytek, zvířátka, oblečení) dokupovat, ale to teprve tehdy, když  rodiče  investují určitou sumu a dívka se pak  stane VIP Barbie Girl.

 K dispozici je i vyšší stupeň hry. VIP Barbie Girls mají přístup k nadstandardním a atraktivním oblastem, hrám pro členky a dalším výhodám, platí se   $5.99 měsíčně (150 Kč?).

Barbiegirls.com také odměňuje hráčky  MP3 přehrávači, předpokladem je být VIP členem 1 měsíc nebo 1 rok.

A zde je základ pro kastování hráček. Dělí se na dvě skupiny: ty, které nemají Barbie Girl a tedy mají ve virtuálních  obchodech omezenou nabídku a ty, které Barbie Girl mají, a mohou si dovolit luxusnější věci. A to již v tomto útlém věku vede k tomu, že kamarádky mají různou kvalitu. První otázka, kterou dívky při seznamování položí je „Máš už Barbie Girl“, zní-li odpověď ano, tak se na takovou dívku ostatní lepí jako mouchy na mucholapku – mohou od ní získat cennější (více ceněné) virtuální dary, než od ostatních. 

Bratz je bez diskuse nevkus, ale pravdou je, že  nese  alespoň poselství o věrném přátelství. Jaké poselství nese barbiegirls?

Jiný pohled: 

Damaging Education with Virtual Environments: BarbieGirls

 BarbieGirls poskytuje  zcela jistě velmi nemocný a pokroucený virtuální svět. Je těžce prosycený indoktrinací marketingu, zacíleného na děti, pokouší se ovlivnit je k tomu, aby přinutili  své rodiče  kupovat hračky od Mattela. Virtuální svět je plný zamknutých oblastí, a dalších nedostupných kriterií. Vše je zaměřeno na to vtáhnout děti do bezpečného prostředí a pak je nalákat na poskytnutí výběru  z nabídky. Problém  však je, že děti se do extra nabídek dostanou pouze tehdy, když si koupí, opravdové produkty od Mattela, ne virtuální.

Koupí jednoho speciální produktu (první  za $ 60 )  si dívka může připojít svůj počítač. Když virtuální svět zjistí, že máte hračku, odemkne další obsah, a tak přitahuje dítě dál a dál k dalším nástavbám.

Je to ostudný marketingový tah působící na mysl dětí. Avšak tento svět jde ještě dál. Poskytuje kino, které promítá vlastní značky filmových trailerů, když se na ně dítě dívá, vydělává body, , kterými si může opět zaplatit zamčené oblasti -  ano, dokonce když jsou odemčené, musí stále za ně platit. 10 bodů je za shlédnutý trailer a když jich dítě má 90, může s díváním skončit a uživat  si nástavby.

Jak je morální  užívat takto sílu interaktivního media, které zahrnuje virtuální realitu? Media mají  velkou moc vychovávat a informovat, zaujmout účastníky poskytováním pozitivní zpětné vazby a sociálních opor.Virtuální prostředí má velký náboj pro učení, ale může udělat velkou škodu, pokud poskytuje  špatný náboj.

A nejhorší je, že BarbieGirls učí, je to zcela nevhodný  pokus uzavřít mladé mysli do systému, kde chlapci mají práci, ale děvčata ne. Děvčatům se nabízí možnost nepracovat, sedět doma, aranžovat nábytek, nakupovat, jít se projít, zkrášlit se nebo jít do lázní.

 Hra neučí zodpovědnosti za peníze, místo toho učí utrácet za nepotřebné věci a planě se bavit.


Zda se nepodaří hackrům server společnosti Mattel prolomit a vystavit dívky potenciálnímu mravnímu ohrožení ukáže teprve čas. Ale osobně bych bezpečnost zveřejněného obsahu u tak malých dětí nepodceňoval, a to rozhodně nepatřím mezi puritány.

Nechaje stranou zamýšlení se nad budoucími generacemi žijícími ve virtuálním světě on-line, aniž by kdy opustili vlastní obývák, musíme přiznat Mattelu dobrý tah na branku. Světoznámý výrobce hraček si od uvedené novinky slibuje znovuvzkříšení legendy jménem Barbie. Čas ukáže, zda se jeho přání potvrdí. Už teď ale můžeme říci, že projekt je zpracován s obrovskou pečlivostí a vituální svět nabízí dívkám spoustu zábavy.

Z panenky Barbie se stal MP přehrávač

 

Zaregistrujte se a vyzkoušejte

 

Zajímavosti.

 

—————

Zpět